Prvá reálna úniková hra vznikla v júli 2007 v Japonsku. Stála za ňou spoločnosť SCARP. Jej zakladateľ Takao Kato, chcel hráčov dostať do situácie zo skutočného života. Koncept Live Room Escape sa ujal. Z Ázie sa dostal do Európy v roku 2011, keď Attila Gyurkovic, zakladateľ Parapark, vytvoril v Budapešti prvú únikovú hru. Attila tvrdí, že o japonských hrách nič nevedel. Hru vytvoril na základe svojich skúseností osobného trénera a teórii maďarského psychológa Mihalya Csíkszentmihályiho. Dokazuje to aj rozdiel medzi európskym a japonským modelom. Zatiaľ čo pri japonských hrách je dôraz kladený na vyriešenie logických záhad pri tých európskych je prežitie dobrodružstva.
Aktuálne sa odhaduje, že vo svete je viac ako 8.000 únikových miestností. To dokazuje ich populárnosť. V roku 2019 pribudlo aj filmové spracovanie formou psychologického thrilleru Úniková hra a rok neskôr knižné spracovanie s rovnakým názvom od Megan Goldin.